Upał ? – i cóż z tego. Relacja z Ojcowa – relacja z (I) wycieczki do Ojcowa i Tyńca

Jak zwykle z wielką starannością p. prezes SIT –u  Krystyna Bednarska zorganizowała

wycieczkę do Ojcowa i Tyńca.

Miejscowości te znajdują się na tzw. Szlaku Orlich Gniazd w malowniczej Dolinie Prądnika na terenie Jury Krakowsko-Częstochowskiej.

Wyjazd wczesny bo już o 6-ej ale nikt nie marudził.

Ojcowski Park Narodowy najmniejszy i najmłodszy w Polsce przywitał nas ciszą. Gro wycieczek miało się zjawić później – byliśmy jednymi z pierwszych.

Perełka architektoniczna to renesansowy Zamek w Pieskowej Skale będący elementem w łańcuchu fortyfikacyjnym szlaku z Krakowa na Śląsk. Zbudowano go za sprawą króla Kazimierza Wielkiego, który na cześć swego ojca Łokietka nazwał go Ociec u Skały.

Przewodnik wskazywał nam najciekawsze i najpiękniejsze miejsca – Kapliczka na Wodzie, Ostańce czyli charakterystyczne dla Jury białe skałki wapienne o fantastycznych kształtach jak Maczuga Herkulesa, Igła Deotymy, Brama Krakowska,  Rękawica i wiele innych.

Będąc w Grocie Łokietka przewodnik przypomniał nam historię jeszcze nie króla, ale księcia Łokietka, który w grocie ukrywał się przed czeskim najeźdźcą.

Ze  Źródełka Miłości mogliśmy zabrać ze sobą wodę o magicznej mocy jak wskazuje na to nazwa.

Obiad to był czas odpoczynku, bowiem trasa jak i wysoka temperatura powietrza dały nam się mocno we znaki.

Autokarem przemieściliśmy się do Tyńca znanego głównie dzięki klasztorowi benedyktynów  z X Iw.  Po klasztorze oprowadzał  nas przewodnik . Zaznajomił nas z regułą klasztorną i z historią. Reguła chyba nie tak surowa bowiem kandydaci mają 5 lat czasu na podjęcie ostatecznej decyzji przed złożeniem ślubów wieczystych.

Zgodnie z sugestią przewodnika wybraliśmy się na nieszpory by usłyszeć Chorał Gregoriański oczywiście po łacinie w wykonaniu 35 mnichów. Wrażenie niesamowite. Chorał to więcej niż śpiew i modlitwa. To ukojenie dla zmysłów. To dostojeństwo, szlachetność i wyciszenie. Można zatracić się w słuchaniu.

Pobyt w muzeum, zjedzenie ciacha i wypicie kawy w kawiarence to też nieodłączny element pobytu na dziedzińcu klasztornym. Rzut oka na leniwie płynącą poniżej Wisłę,  zejście na przystań i odpoczynek w cieniu zakończył nasz pobyt w Tyńcu.

Zmęczeni ale radośni, że daliśmy radę  ruszyliśmy w drogę powrotną. Jesteśmy „nie do zdarcia” bowiem nikt nie pamiętał o zmęczeniu ochoczo śpiewając.

Brawo dla  organizatorki – wróciliśmy dokładnie w przewidywanym czasie o 21.30.